About Me

alor setar, kedah, Malaysia
~HaNI AqILaH MohD HAmDi~ ~21~ ~AlUmNi AssAk(ANAK SAINS KEDAH)~ ~DiPloMa SainS, uitm Arau~ ~Si GiGi BeSi~

:)

nuffnang

~FaMiLy :)~

~FaMiLy :)~
~no matter what..family come 1st after Allah~

Thursday, January 31, 2013

~BiLa RedHa..HiduP GeMbIrA~

assalamualaikum.. :)

kali ni..x ada la menda apa pun nk cita..
sebab life hani masih seperti biasa..
bangun pagi..pergi klas..balik klas..tdo bagai semua..
:)

cuma kali ni nk cita pasal 1 menda ni..
tapi rasanya mcm relate jugak ckit2 dgn entry sebelum ni..

redha..
semua org taw perkataan REDHA..familiar kan..
sikit sikit.. "x pa..redha jelah.."
kan kan kan??haha

tapi dlm kita slalu dok sebut tu..sbnarnya taw x maksud REDHA yg sebenar?? :)
redha x sama dgn pasrah..
jadi..apabila mulut kata redha,maka..hati kita jgn pulak pasrah..haaaa..dpt x kt situ?
hehe :p

x dala..sebenarnya..REDHA..apabila sum1 tu dapat menerima apa2 musibah atau sesuatu yang tidak diinginkan dengan berlapang dada,ikhlas tanpa menyalahkan takdir..dan berusaha untuk mengubah keadaan tersebut..

berbanding dengan pasrah..menerima sesuatu yg tidak diinginkan..masih dgn berlapang dada tetapi tidak berusaha untuk memperbaiki kondisi tersebut..

dan bila hani fikir balik..mcm keadaan hani belajar maths dulu..dapat markah sikit..sedih punya sedih tahap gaban..dan bley trima slepas 2 3 hari lps tu..tapi x amek sbarang langkah nk improvekan balik markah untuk next test..dan natijahnya???hahaha padan muka.. :p
so..itu adalah suatu pengajaran yg berguna buat hani :)

dan lagi...
bagaimana yg tidak dapat menerima sesuatu yg tidak diinginkan tersebut?ataupun..menginginkan sesuatu tetapi gagal untuk memperolehinya..seterusnya x dapat nk terima kenyataan tu..

x REDHA ke tu??
hmmm....
*thinking

hani tertarik dengan satu ayat dlm cita SETIA HUJUNG NYAWA..
haaa..tipula tataw cita tu kn..huhu
satu ayat yg WAN cakap..wan abg ersalina tu..
scene yg ersalina tgh frust menonggeng dlm bilik smbil bakar nota2 kecik dgn lilin..
ayat dy lbih kurang mcm ni laa..

"adik..kita kena redha..bila kita redha baru hidup kita gembira"

haa..lebih kurang laa..
bila fikir balik..ye la kan..selagi kita x dpt terima..x redha dgn apa yg berlaku..
selagi tu la kan hidup kita resah..x happy..
so..redha dgn ketentuan tu penting..

benda yg paling besar hani redha..
apabila kehilangan org yg hani syg sgt2..x da dah yg ke 2 ke 3 ke 4 kt dunia ni mcm insan tersebut..
dan hani taw..
bukan hani sorang yg pernah lalui menda tu..ramai lagi kt luar sana yg sma mcm hani..
apa yg penting..
REDHA.. :)
berlapang dada dgn segala ketentuan ALLAH..

dan dalam kehidupan hani sekarang pulak..
hani..hani.....emm..hani....
nk la jugak jadi mnda tu......
tapi tu laa..masa x mengizinkan.. :)
masih ada benda yg lebih penting perlu hani selesaikan..
terima kondisi tu dgn hati yg terbuka..
always be positive..
x da laa hidup pun jadi suram..asyik bermuram durja..hehe sentiasa tersenyum :D
weheeee~~
(cukup ke senyum hani tu??tambah lagi tambah lagi :D :D :D :D :D)hehe
~percayalah..dengan setiap senyuman..mampu merawat hati yg duka~ :)

 firman Allah s.w.t yang bermaksud :
" Dan alangkah baiknya jika mereka redha dengan apa yang Allah dan Rasulnya berikan kepada mereka sambil mereka berkata : ' Cukuplah Allah bagi kami , Ia dan Rasulnya akan berikan pada kami kurnianya ,Sesungguhnya pada Allah kami menuju ".
( Surah At Taubah : Ayat 59 ) 


 " Dan jika sesuatu kesusahan mengenaimu janganlah engkau berkata : jika aku telah berbuat begini dan begitu, begini dan begitulah jadinya. Melainkan hendakalah kamu katakan : Allah telah mentaqdirkan dan apa yang ia suka , ia perbuat ! " Kerana sesungguhnya perkataan : andaikata... itu memberi peluang pada syaitan " . (Riwayat Muslim)

ok la setakat ni saja kali ni..
dan sekali lagi..
sy tidak berniat mencoret seperti seorang yg bijak pandai..
hanyalah melalui pengalaman hidup..
melihat kehidupan melalui pancaindera yg dipinjamkan ALLAH..
dan masih cuba memperbaiki diri dalam meniti kehidupan ini..:)

hani ni..
kadang kala..hati,perbuatan,perkataan,appearance..masih belum sempurna dan tersasar juga dari landasannya..


sekian..

No comments:

Post a Comment